O co chodzi z tym pogłosem?

O co chodzi z tym pogłosem?

Czym jest pogłos w pomieszczeniach i jak z nim walczyć? 

Pogłos powstaje w wyniku odbić fal dźwiękowych od przegród ograniczających dane wnętrze. Jeżeli w pomieszczeniu nie ma żadnych dźwiękochłonnych powierzchni, dźwięk będzie się odbijał i minie sporo czasu, zanim wygaśnie. Człowiek słyszy to jako „echo”, czyli jakby przedłużenie dźwięku. Pogłos jest szczególnie zauważalny w dużych i pustych przestrzeniach typu klatki schodowe i korytarze.

  Walka z pogłosem największe znaczenie ma w miejscach przeznaczonych do rozmów oraz słuchania dźwięków, czyli salach konferencyjnych i wykładowych, kinach, teatrach, operach, studiach nagraniowych. Pogłos jest uciążliwy także w miejscach przeznaczonych do pracy, ponieważ źle wypływa na zrozumiałość mowy i odbiór dźwięków.

 

Optymalny czas pogłosu.

Na czas pogłosu, czyli to, jak długo obija się dźwięk, wpływają kubatura i kształt pomieszczenia, wykorzystane materiały budowlane i wykończeniowe, rodzaj wyposażenia, a nawet wilgoć i temperatura. Dla każdego typu pomieszczenia ustala się inne normy optymalnego czasu pogłosu. Niewskazany jest zarówno zbyt długi, jak i zbyt krótki czas pogłosu.

Istnieje wiele rozwiązań na wyznaczanie czasu pogłosu, które najogólniej można podzielić na bezpośrednie i pośrednie. Dzięki pomiarom akustycznym można go obliczyć, korzystając z mierników i wzorów, jak i urządzeń automatycznych. 

Projektując czy aranżując wnętrza do pracy i odpoczynku, dąży się do tego, aby pogłos nie powodował dekoncentracji, nie utrudniał prowadzenia rozmów. W pomieszczeniach przeznaczonych do słuchania dźwięków (np. w salach kinowych) czas pogłosu powinien być na takim poziomie, by dźwięki były wyraźne i docierały do wszystkich ludzi w pomieszczeniu. Z kolei w teatrach najważniejsze znaczenie ma wyrazistość mowy aktorów, dlatego czas pogłosu może być nieco dłuższy.

 

Jak minimalizować pogłos?

Zaprojektowanie pomieszczenia, w którym czas pogłosu będzie się mieścił w graniach normy, jest dość wymagającym zadaniem. Nie wystarczy pokryć powierzchni ścian, sufitów i podłóg materiałami dźwiękoszczelnymi. Konieczne jest dobranie produktów o wysokiej dźwiękochłonności, a także stosowanie przegród odbijających dźwięki, dzięki którym jeszcze bardziej zwiększa się chłonność akustyczna pomieszczenia. 

Wiele produktów dźwiękochłonnych można dobrać we własnym zakresie w zależności od indywidualnych potrzeb. Np. istnieją zasłony akustyczne, które cechują się wysoką zdolnością pochłaniania dźwięku. Stosuje się je w kinach, teatrach, ale również w domach prywatnych, biurach czy innych przestrzeniach. Od strony wizualnej takie zasłony są bardzo stylowe, a przy okazji nie tylko chłoną dźwięki, ale również zaciemniają wnętrze.

Dźwięki odbijają się nie tylko od ścian i podłóg, ale również ludzi, mebli i innych elementów wyposażenia wnętrz. Dlatego ważną rolę w planowaniu akustyki pełnią meble oraz dodatki wygłuszające. Liczy się ich wykonanie, a także odpowiednie ustawienie.

Warte rozważenia są panele akustyczne, które montuje się na ścianach i sufitach. W zależności od modelu mają wysokie właściwości dźwiękoszczelne i dźwiękochłonne. Można wybrać panele montowane na stałe, a także mobilne, które ustawia się w dowolnym miejscu i tworzy cichą i dźwiękochłonną strefę ciszy. Świetne rozwiązanie dla biur open space oraz home office, gdzie często trudno znaleźć odpowiednie miejsce do pracy. Alternatywą są także kurtyny akustyczne, które zajmują mniej miejsca i zapewniają elastyczność pod względem aranżacji pomieszczenia.

Wszystkie powyższe produkty dostępne są w sklepie Sound of Silence. Wiele z nich można wykonać na zamówienie i dopasować do wnętrza. W wielu sytuacjach warto skonsultować się ze specjalistami, którzy zajmują się doborem odpowiednich produktów dźwiękochłonnych, a także planowaniem ich montażu i ustawienia. W ten sposób ma się pewność, że czas pogłosu będzie optymalny dla danego wnętrza i uniknie się wielu błędów.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl